Cek gula dan Kolestrol dekat rumah je senang! | Avometer Vantage

cek gula dekat rumah, cek kolestrol dekat rumah, alat cek kolestrol, harga alat cek gula dan kolestrol

Cek gula dan Kolestrol dekat rumah je senang! | Kita nih kan, tak kiralah gemuk ke kurus ke penyakit tuh datang tak tengok saiz badan tau. Walau pun risiko untuk dapat macam macam penyakit kalau kita gemuk memang tak dinafikan tapi ramai je orang kat luar sana kita tengok kurus helok jer tapi kolestrol tinggi, gula pun tinggi. acaner tuh?

Sebab tuh dekat rumah kena ada alat untuk cek gula supaya kita boleh tahu kandungan gula dalam darah kita di tahap mana. Kalau tengok tinggi melangit tuh bolehlah mula kontrol supaya kita boleh elak benda yang tak diingini berlaku.

Alat untuk cek gula nih kita boleh beli dekat farmasi jer. Jadi, aritu aku pergi farmasi dekat area tempat aku nak beli Alat cek gula tuh atau kita panggil Glucometer. Alang alang tuh aku tanya la sekali pasal kolestrol and dia cakap alat untuk cek kolestrol pun ada. 

Jadi, aku bagitau la dia nak dua dua. Sekali dia cakap ada jual alat yang boleh cek gula dengan kolestrol sekali. Senanglah sikit kalau beli satu alat jer tapi boleh cek dua dua kan. Tak perlu kau nak serabut. Meh aku share macam mana rupa dia.

Alat cek gula dan Kolestrol Glucometer 1

Alat cek gula dan Kolestrol Glucometer 1

Dekat kotak dia sendiri pun dah tulis boleh cek Total Kolestrol dan Glukosa Darah. Yang tulis dengan marker tuh Staff Farmasi tuh sendiri tau. Kalau ikut apa yang dia tulis, Total kolestrol yang baik adalah dibawah 5.2 dan untuk gula pulak, waktu puasa (bawah 6) dan tak puasa (bawah 8). 

Alat cek gula dan Kolestrol Glucometer 1

Alat cek gula dan Kolestrol Glucometer 1

Inilah yang ada dalam kotak tuh guys, dia bagi alat cek gula dan kolestrol, ada yang tempat letak jarum dan 10 jarum kecik untuk amik darah kita dekat jari. Strip pulak kena beli asing la guys. dalam kotak tuh tak bagi. Meh aku share pasal strip tuh pulak.

Alat cek gula dan Kolestrol Glucometer 1

Alat cek gula dan Kolestrol Glucometer 1

Alat cek gula dan Kolestrol Glucometer 1

Macam nih rupa strip dia guys, canggih nau. Biru untuk glukosa darah dan oren untuk kolestrol. Sekarang kita citer pasal harga pulak. Untuk alat tuh harga dia aku beli dalam RM129 tanpa strips sebab strips tuh kita kena beli asing. Harga untuk strip glukosa darah tuh aku tak ingat tapi lebih murah dari yang kolestrol punya. Strip kolestrol satu botol tuh RM109.

Telan air jugaklah waktu nak bayar tapi bukannya kita nak cek selalu pun untuk kolestrol tuh kan. Kalau buat check up yearly kat klinik pun 6 bulan sekali kan. So jangan berkira sangat untuk kesihatan. gituh. haha.

Btw guys, Alhamdulillah gula dalam darah aku 4.9 (waktu puasa) pastuh untuk total kolestrol pulak 5.25. Masih nak kena kontrol makanan la citer dia sebab 5.2 tuh kira hujung tanduk nak masuk ke arah yang tinggi. adeh!

Apa pun aku harap perkongsian aku kali ini bergunalah untuk semua ya. Asyik citer pasal makan jer nanti habis semua pembaca blog nih naik berat badan. Salahkan aku pulak. lol.



LihatTutupKomentar